fbpx

Nyt kun kevät on edennyt jo näin pitkälle, kääntyy katseet jo tulevaan kesälomaan. Tänä vuonna matkailun suhteen vaihtoehdot ovat suppeammat kuin yleensä, mutta onneksi Suomesta löytyy vaikka mitä upeaa nähtävää ja koettavaa. Koronarajoituksia aletaan purkaa 1.6. ja retkeillä voikin turvallisesti kunhan muistaa noudattaa Metsähallituksen ohjeistusta koronavirukseen liittyen.

Koska moni varmaan miettii tulevia kesäreissujaan, halusin jakaa omia kokemuksiani viime kesän Ylläksen reissusta 2-vuotiaan poikani ja mieheni kanssa. Ylläs on valittu Vuoden retkikohteeksi 2019 ja Pohjoismaiden parhaaksi ulkoilukohteeksi 2020 – eikä suotta! Suosittelen todella kokemaan mitä kaikkea Lapin kesällä on annettavanaan.

Kun päätimme suunnata kesälomareissullamme Lappiin, niin monet ihmettelivät ennen lähtöämme ”Ai että sinne hyttysten keskelle menette”. No kumotaan nyt nämä harhakäsitykset heti ensi kättelyssä. Meidän loman aikana ei juuri hyttysiä näkynyt kuin muutama. Riippuu varmaan aika paljon missä liikkuu ja mikä vuodenaika tai keli on, mutta näin heinäkuun alussa ei sääsket kyllä todellakaan reissuamme häirinneet.

Yöjunaan ja seikkailu voi alkaa!

Matkamme alkoi Pasilan asemalta, josta hyppäsimme junaan. Mieheni oli vienyt auton jo autovaunuun ja pystyimme ottaa rennosti omassa hytissämme. Yöjuna Kolariin lähtee illansuussa ja on perillä aamulla – todella kätevää! Veikkaanpa ettei ole lasta, jolle tämä matka ei olisi elämys. Oma taaperomme nautti vaihtuvista maisemista, eväiden syönnistä ja junan käytävillä seikkailusta.

yöjuna kolari

Aamulla heräsimme Ylläkseltä ja maisema olikin jo kovin erilainen. Majoituimme ihanassa, uudistuneessa Tupuli-mökissä, joka osoittautui erittäin hyväksi etenkin sijainnin suhteen. Niin pyörä- kuin vaellusreitit lähtivät kivenheiton päästä. Myös lapselle löytyi kivoja leikkipaikkoja Sport Resort Ylläksen alueelta. Ensimmäinen päivä menikin tutustuessa ympäristöön ja hankkiessa ruokatarpeita kaupasta.

tupuli makuuhuone

tupuli ikkuna

Hillapolku – tunturipuroja ja järvimaisemaa

Seuraavana päivänä päätimme lähteä 6 km vaellukselle Hillapolulle. Ei muuta kuin reppu selkään ja taapero kantoreppuun! Reitti lähtee Kesänkijärven parkkipaikalta.

hillapolku alku

kesänkijärvi

Hillapolku osoittautui hyväksi valinnaksi ensimmäiselle patikoinnille. Maasto oli lähinnä helppokulkuista polkua tai hiekkatietä, reitin lopussa pitkospuita suon läpi. Reitti kiertää Kesänkijärven ja maisemat ovat kauniita tunturien kehystäessä maisemaa. Taukopaikkana toimi Kesänkikeitaan laavu. Matkaan meillä kului 1,5 tuntia pienillä pysähdyksillä.

hillapolku ylläs

tunturipuro hillapolku

Maastopyörän selässä vauhdin hurmaa

Iltapäivän aktiviteettinä kiersimme mieheni kanssa vuorotellen muutaman kilometrin maastopyörälenkin Kahvikeitaalle ja takaisin. Kyseessä on helpon tason reitti, mutta se sopi mitä parhaiten ensimmäiseksi maastopyörälenkiksi Ylläksellä. Meillä oli mukana oma maastopyörä, mutta jos et omista omaa pyörää, niin Ylläkseltä löytyy useita pyörävuokraamoja. Reittejä löytyy joka lähtöön ja ne on merkitty selkeästi.

mtb ylläs

Iltaohjelmana kävimme leikkimässä Jounin kaupan leikkipaikalla ja ihmettelemässä suurta poroa kaupan pihassa.

poro ylläsNäimme myös ensimmäiset ihka oikeat porot kauppamatkalla. Pitihän niitäkin pysähtyä tien poskeen katselemaan 🙂

ylläs porot

Unohtumattomia hetkiä tunturin laella

Kolmannen päivän koittaessa pakkasimme taas retkeilyvarusteet ja rinkan mukaan ja suuntasimme tunturiin. Tällä kertaa valitsimme reitiksi Tuomikurun kierroksen. Reitti on 6,3 km pitkä ja lähtee Sport Resort Ylläksen parkkipaikalta ylös Yllästunturille. Maasto on alussa melko jyrkkää nousua. Mutta mitä ylemmäs pääsee, sen huikeammaksi maisemat muuttuvat.

yllästunturi patikointi

Ylhäällä tunturissa on mielettömän upealla paikalla oleva taukopaikka, jossa on ulkonuotiopaikka sekä laavu. Näitä maisemia voisi tuijotella ikuisuuden!

tuomikuru nuotiopaikka

tuomikuru ylläs

Reitti lähtee Tuomikurun kodalta alaspäin kohti kurua. Polku johdattalee vehreään metsään, jossa seurana on vain tunturipuron solina. Tämä reitti oli kyllä meidän mielestä reissun upein!

toumikuru polku

tuomikuru puro

Illalla lepuuttelimme väsyneitä jalkojamme ja nautimme Tupulin pehmeistä löylyistä.

Kukastunturiin parisuhdeaikaa viettämään

Reissumme viimeisenä päivänä saimme veljeni lastenvahdiksi ja päätimme tehdä hieman pidemmän maastopyöräretken kahdestaan. Haimme vuokraamosta miehelleni läskipyörän ja suuntasimme ylös Kukastunturiin. Reitti on 21,2 km pitkä ja tasoltaan keskivaativa. Kiersimme reitin ilmeisesti väärään suuntaan, eli lähdimme ensin kohti Äkäslompolojärveä ja siitä ylös tunturiin. Järven läheisyydessä ajoimme hiekkatietä ja ihastelimme ympäröivää, kaunista luontoa mm. hilloja ja tuulessa huojuvia tupasvilloja.

hilla

tupasvilla ylläs

Nousu ylös tunturiin toi hikeä pintaan, mutta oli kyllä sen arvoinen.

kukastunturi fatbike

Maisema Kukastunturin laelta (477 m) oli upea. Kukastunturia ympäröi useampi tunturi ja siellä voikin pähkäillä tunnistaako ympäröivät tunturit nimeltä. Paluumatka olikin ihanaa laskua tuulen tuivertaessa korvissa.

Niin paljon jäi vielä nähtävää

Meidän loma Ylläksellä oli kaikella tapaa onnistunut. Sopivassa suhteessa sporttia huikeissa maisemissa, silkkaa rentoutumista nauttien kauniin vuokramökin tunnelmasta, seikkailua ja uusia kokemuksia pyörän päällä. Kaikkea ei viikossa kuitenkaan ehtinyt ja itseämme jäi kutkuttelemaan ainakin gondolihissillä nousu ylös tunturiin, Varkaankurun polku, Saaga-hotellin kylpyläosasto, Levin kesäkelkkarata, Pakasaivon rotkojärvi, Yllästunturin luontokeskus Kellokas ja niin paljon muuta! Näitä ehkä sitten ensi kesänä! 🙂